ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Published on March 1st, 2022 | by paggaiorama

0

Σκληρή κριτική Θόδωρου Παρασχιάκου για τους Αράπηδες!

«Ιδού ο Σύλλογος, ιδού και το πήδημα»

Μόλις σήμερα είδα με έκπληξη – βέβαια λίγο ετεροχρονισμένα – ότι σε δύο ηλεκτρονικές σελίδες στο Facebook, που αντικείμενο έχουν τα «πεπραγμένα» της Νικήσιανης, υπάρχει η ίδια ανάρτηση-δημοσίευση με θέμα «Το έθιμο “Ο Αράπης Νικήσιανης” εκτός Ε.Ε.Α. Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ελλάδας – λόγω ασυνεννοησίας»!!! Η ανάρτηση και στις δύο σελίδες έγινε από τον υπεύθυνο διαχείρισης της ηλεκτρονικής εφημερίδας με τίτλο: Paggaionet.gr – Η ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΦΩΝΗ ΤΟΥ ΠΑΓΓΑΙΟΥ, 16-2-2022.

Ποια είναι η έκπληξή μου; Ας ξεκινήσουμε από την αρχή (θα προσπαθήσω να είμαι σύντομος).

Ψάχνοντας βρήκα ότι, το Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ελλάδας, δημιουργήθηκε κατ΄ εφαρμογή της Σύμβασης της UNESCO (2003) με θέμα τη Διαφύλαξη της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Η καταγραφή άρχισε στην ουσία το 2004 και μέχρι σήμερα, στο Εθνικό Ευρετήριο, καταγράφονται κάθε χρόνο κάποια έθιμα ή κοινωνικές πρακτικές, προφορικές παραδόσεις κι εκφράσεις, ακόμα γνώσεις και παραδοσιακές τεχνικές. Η καταγραφή γίνεται ακολουθώντας κάποια τυπική διαδικασία (Δήλωση Πρόθεσης Υποβολής και Συμπλήρωση-Υποβολή Δελτίου Στοιχείου Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς σε συγκεκριμένες ημερομηνίες). Η αίτηση – δήλωση και το υπόλοιπο συνοδευτικό υλικό πρέπει να τεκμηριώνουν την πρόταση καταγραφής στο Υπουργείο Πολιτισμού, ώστε να ενταχθεί στο Εθνικό Ευρετήριο.

Αυτή είναι η διαδικασία που ακολούθησε και ο κ. Ι. Παπουτσής και «οι Αράπηδες Μοναστηρακίου» εντάχθηκαν στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς.

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Νικήσιανης, τώρα που το γνωρίζει, μπορεί να κάνει το ίδιο και με τη βοήθεια όλων μας.

Γιατί λοιπόν “Ο Αράπης Νικήσιανης”, χωρίς να κάνει αίτηση – δήλωση καταγραφής, είναι εκτός Ε. Ε. Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ελλάδας, όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα;

Πιστεύω πως δεν υπήρξε καμιά ολιγωρία από το Σύλλογό μας αλλά ούτε και καμιά ασυνεννοησία, όπως τονίζεται στο Paggaionet. Άλλωστε στην ευρύτερη περιοχή Δράμας – Καβάλας υπάρχουν αντίστοιχα με τη Νικήσιανη δρώμενα στο Μοναστηράκι, τον Ξηροπόταμο, την Πετρούσα, τους Πύργους, την Καλή Βρύση, το Βώλακα και το Παγονέρι. Αυτά είναι όλα τα χωριά που αναβιώνουν σήμερα λαϊκά και παραδοσιακά δρώμενα στην αρχή κάθε έτους. Παρόμοια βέβαια δρώμενα υπάρχουν και στον Σοχό Θεσσαλονίκης, στον Προφήτη Ηλία Λαγκαδά, στον Αστακό Αιτωλοακαρνανίας αλλά και στη Σύρο. Όλα αυτά τα χωριά μήπως δεν θέλουν να καταγραφεί το δρώμενό τους στο Εθνικό Ευρετήριο;

Ας μη γράφουμε λοιπόν ανακρίβειες, ας μην τονίζουμε γεγονότα που δεν έγιναν και οι αναγνώστες ας μη βγάζουν γρήγορα κι εύκολα συμπεράσματα.

Κι αν ορισμένοι κρίνουν πως φταίει η διοίκηση «του Αράπη» και κάνουν κριτική στο καφενείο ή στο Facebook, ας γνωρίζουν ότι μπορούν να συμμετέχουν στο διοικητικό συμβούλιο του συλλόγου για να διορθώσουν τα κακώς κείμενα. «Ιδού ο Σύλλογος, ιδού και το πήδημα».

Όσον αφορά το Κέντρο Πολιτιστικής Ανάπτυξης Ανατολικής Μακεδονίας που ιδρύθηκε το 2014 με πρωτοβουλία του Ι. Παπουτσή, ας μην το μπερδεύουμε με το Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Είναι διαφορετικοί οι σκοποί και στόχοι μεταξύ των δύο αυτών φορέων.

Επίσης, αναφέρει ο κ. Παπουτσής ότι «Τελικά δεν μπορέσαμε να καταλήξουμε κάπου, γιατί άλλοτε άλλαζαν οι διοικήσεις στους πολιτιστικούς συλλόγους, άλλοτε άλλαζαν οι άνθρωποι και δεν μπορείς να έχεις μια συνέχεια σε όλο αυτό». Εδώ μήπως πρέπει να τονιστεί ότι καλώς υπάρχουν οι εκλογές σε τακτά διαστήματα και μπορούν να αναλάβουν το τιμόνι των συλλόγων νέα πρόσωπα; Γνωρίζουμε ότι ο κ. Παπουτσής είναι Πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Μοναστηρακίου τουλάχιστον τα τελευταία 25 χρόνια; !!!

Ευχαριστούμε λοιπόν τον κ. Ι. Παπουτσή και την Paggaionet που μας έκαναν γνωστό το Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς.

Συμφωνώντας με σχόλιο της κ. Β. Μώραλη ότι δεν χάθηκε τίποτα, μπορούμε να προσπαθήσουμε την επόμενη χρονιά, «στρατευμένοι» όπως αναφέρει σ΄ αυτόν τον στόχο του Συλλόγου μας, αλλά θα τονίσω εγώ και σ΄ όλες τις προσπάθειές του.

Θα κάνω μόνο μια παρατήρηση τελειώνοντας στην φίλη μου κ. Β. Μώραλη. Τονίζει πως η ονομασία του εθίμου μας ΔΕΝ είναι «Ο ΑΡΑΠΗΣ» αλλά «ΟΙ ΑΡΑΠΗΔΕΣ». Πολύ σωστά γιατί με την ονομασία «Ο ΑΡΑΠΗΣ» εννοούμε τον Σύλλογό μας (αυτό είναι το όνομά του) και όταν λέμε «ΟΙ ΑΡΑΠΗΔΕΣ» εννοούμε το δρώμενο της Νικήσιανης. Δεν αποκαλούμε λοιπόν λάθος το έθιμό μας, απλώς για να μην υπάρχει σύγχυση, πρέπει να ξεχωρίζουμε σε τι αναφερόμαστε.


About the Author



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to Top ↑