ΙΣΤΟΡΙΑ

Published on December 27th, 2023 | by paggaiorama

0

Ο Διόνυσος ήταν πάντα παρών στο Παγγαίο

ΒΡΕΘΗΚΕ ΑΓΑΛΜΑ ΤΟΥ ΚΑΤΑ ΤΙΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΤΟΥ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ ΣΤΗ ΔΡΑΜΑ

Βρέθηκε μια νέα προτομή του Διονύσου, η οποία  αποτελεί μικρογραφία της προτομής της αρχαϊκής εποχής, η οποία φιλοξενείται στη μόνιμη έκθεση του Αρχαιολογικού Μουσείου Δράμας.

Η μικρογραφία της νέας προτομής, βρέθηκε στο πλαίσιο των έργων φυσικού αερίου της ΔΕΔΑ στην περιοχή του Μητροπολιτικού Μεγάρου Δράμας.

Θα πρέπει να σημειωθεί ιδιαίτερα, ότι η μικρογραφία της προτομής του Διονύσου, βρέθηκε ως μέρος λιθοδομής η οποία χρονολογείται στον 4ο ή 5ο αιώνα μ.Χ., που σημαίνει ότι αντιμετωπίστηκε ως λίθος, ως δομικό στοιχείο. Πράγμα που σημαίνει ότι εκείνη την εποχή, η λατρεία του θεού Διόνυσου είχε αρχίσει να φθίνει.

Η διονυσιακή λατρεία στην περιοχή

Για άλλη μια φορά, τα ευρήματα αυτά μας δίνουν ιδιαίτερα σοβαρά και σημαντικά στοιχεία, για την αρχαιότητα και την ιστορικότητα της περιοχής που σήμερα βρίσκεται η  πόλη της Δράμας και το Παγγαίο ως συγγενής ιστορική περιοχή.

Η μεγάλη προτομή του Διονύσου που εκτίθεται ήδη στο Αρχαιολογικό Μουσείο Δράμας, είναι ένα εξαίρετο δημιούργημα που φιλοτεχνήθηκε στην περίοδο των Αντωνίνων τον 2ο αιώνα μ.Χ. και αποτελεί αντίγραφο του 5ου αιώνα π.Χ.

Όπως μάλιστα αναφέρεται χαρακτηριστικά για την συγκεκριμένη προτομή, ο θεός Διόνυσος είναι σε ώριμη ηλικία, γενειοφόρος, φοράει ταινία στο κεφάλι και πλεχτό στεφάνι από κλαδιά κισσού και κλήματα και το επάνω μέρος διανθίζεται με άνθη κισσού, ενώ στα πλάγια πέφτουν δύο κληματόφυλλα που καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος από ισάριθμα τσαμπιά σταφυλιού με αποτέλεσμα να μην είναι ορατοί κρόταφοι και αυτιά.

Ο θεός Διόνυσος ήταν ο θεός της καρποφορίας, της ηδονής, της αμπέλου και του θεάτρου. Γιος μιας χθόνιας θεάς, της Σεμέλης και του ουράνιου θεού Δία, καρπός μιας παράνομης σχέσης που εξαιτίας αυτής φυγαδεύτηκε στη Θράκη όπου μεγάλωσε εκεί.

Λατρεύτηκε στην περιοχή με ιδιαίτερο πάθος επειδή έδωσε την ελπίδα στον άνθρωπο και της ένθεης μανίας να υπερβεί τα όρια του.

Η λατρεία του θεού επιβεβαιώνεται από πληθώρα αντικείμενων που έχουν βρεθεί στις αρχαιολογικές ανασκαφές.

Αντικείμενα πολιτιστικής κληρονομιάς, ενεπίγραφες στήλες, προτομές του Διονύσου, ενεπίγραφοι βωμοί, επιγραφές οι οποίες επικαλούνται το θεό Διόνυσο στην ελληνική και στη λατινική γραφή.

ΤΑ ΔΡΩΜΕΝΑ ΜΕ ΑΝΑΓΩΓΗ ΣΤΟΝ ΔΙΟΝΥΣΟ

Σε ένα δεκαήμερο από σήμερα θα γίνει στη Νικήσιανη η αναπαράσταση του Εθίμου των Αράπηδων ενός λαϊκού δρωμένου με σαφή αναγωγή στην λατρεία του Διονύσου μια και αναπαριστά πέρα από τον μύθο της αρπαγής της Περσεφόνης και τον Διονυσιασμό στην τελετουργία του.

Επίσης δρώμενα που αναβιώνουν στα χωριά της Δράμας και έχουν τις ρίζες τους – αποδεδειγμένα πια – στη διονυσιακή λατρεία, όπως τα Μπαμπούγερα της Καλής Βρύσης, οι Αράπηδες του Μοναστηρακίου και άλλα.

Και αυτό βέβαια δεν είναι καθόλου τυχαίο, καθώς το 1996 η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στο φως ένα σημαντικό ιερό της λατρείας του θεού Διόνυσου μόλις 2 χλμ. έξω από την κοινότητα της Καλής Βρύσης.

Πρόκειται για ορθογώνιο κτηριακό συγκρότημα, διαστάσεων 34 Χ 16 μ. που σώζεται σε καλή κατάσταση και εσωτερικά χωρίζεται σε τρεις κύριες περιοχές που αποτελούν τις λειτουργικές ενότητες του ιερού, με κύριο χώρο αδύτου τον πρώτο χώρο που χρονολογικά ανήκει στο τέλος του 4ου με αρχές του 3ου αιώνα π. Χ.


About the Author



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to Top ↑