ΙΣΤΟΡΙΑ

Published on August 10th, 2023 | by paggaiorama

0

Σαν σήμερα στην αποξήρανση των Τεναγών (1929)

ΜΑΘΗΜΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΑΣΟ ΣΑΒΒΙΔΗ

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΟΥΣ ΦΙΛΙΠΠΟΥΣ. 10 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 1929. ΜΕΓΑΛΗ ΖΗΜΕΙΑ ΣΤΗΝ ΚΕΝΤΙΡΙΚΗ ΓΕΝΝΗΤΡΙΑ ΤΗΣ ΜΟΝΚΣ & ΟΥΛΕΝ ΠΟΥ ΕΙΧΕ ΑΝΑΛΑΒΕΙ ΤΗΝ ΑΠΟΞΗΡΑΝΣΗ ΤΗΣ ΛΙΜΝΗΣ ΤΩΝ ΦΙΛΙΠΠΩΝ.

(φωτογραφία: εργαζόμενοι στην αποξήρανση της λίμνης στις 10/08/1929 )…


10 Αυγούστου του 1929.

Λίγους μήνες μετά την έναρξη των εργασιών αποξήρανσης της λίμνης των Φιλίππων, ένα μεγάλο πρόβλημα έρχεται να σταματήσει τις εργασίες.

Η κεντρική γεννήτρια της κοινοπραξίας << ΜΟΝΚΣ & ΟΥΛΕΝ >>, που είχε αναλάβει τις εργασίες αποξήρανσης της λίμνης, τίθεται εκτός λειτουργίας.

Ο Έλληνας μηχανικός, Ερρίκος Καλαβάσης, μας δίνει μια εικόνα του τι ακριβώς συνέβη: << …έβλεπα όλες αυτές τις τρελές ενέργειες από μακριά.

Όμως, δεν άντεξα και παρουσιαστικά στον γενικό διευθυντή. Ήμουν αψύς και αρκετά τολμηρός, γι’ αυτό αντί άλλης ενέργειας με επέλυσε, διότι όπως είπε υποτίμησα τον προϊστάμενό μου ( ο Καλαβάσης είχε καταλάβει πως οι Αμερικανοί μηχανικοί δεν κάνουν σωστά τη δουλειά τους προκειμένου να δημιουργήσουν προβλήματα στα μηχανήματα και έτσι να ανεβάσουν το κόστος. Κόστος το οποίο θα φόρτωναν στο Ελληνικό δημόσιο ).

Με έστειλε στο σπίτι μου και ας με θεωρούσαν απαραίτητο πάνω στα πολύπλοκα μηχανήματα.

Τώρα όλα προχωρούσαν στο μοιραίο. Δεν πέρασε ούτε μια εβδομάδα και το ογκώδες μηχάνημα που έκανε πάνω από τη μισή δουλειά και κόστισε μια περιουσία στο Ελληνικό δημόσιο έπαψε να λειτουργεί.

Έγινε ένα άψυχο, άχρηστο κουφάρι. Σπάσανε όλα τα πτερύγια που στήριζαν το περιστροφικό σύστημα ( μοτέρ ) και κάηκε η περιέλιξη του ηλεκτροκινητήρα.

Οι Αμερικανοί χωρίς αιδώ και τύψεις συνειδήσεως φόρτωσαν την τεράστια ζημιά στις πλάτες του Ελληνικού δημοσίου με το αιτιολογικό πως η ζημιά ήταν μάλλον από κάποιο ελάττωμα μηχανικό, μη προβλέψιμο, και προέρχονταν από την ίδια την μηχανή αυτή καθ΄ αυτή.

Όμως εδώ οι Έλληνες ήταν από τις λίγες φορές που δεν πιάστηκαν κορόιδα. Κάλεσαν αμέσως τους Γερμανούς κατασκευαστές αφενός μεν να ερευνήσουν τη ζημιά και στη συνέχεια, αφού αποκαταστήσουν τη βλάβη, όπως είχαν υποχρέωση, να θέσουν σε λειτουργία τη μηχανή. Η γερμανική εταιρεία ΛΟΥΜΠΕΚΕΡ, έστειλε έναν εμπειρογνώμονα, τον Γκιουλστόφ, για να επιβεβαιώσει τη ζημιά.

Το πρώτο που ζήτησε όταν έφτασε στη Δράμα, ο Γερμανός τεχνικός, ήταν το επιτελείο του.

Ζήτησε επίμονα τον Ελληνογάλλο βοηθό του Ερρίκο Καλαβάση, όταν διαπίστωσε πως δεν δούλευε πλέον πάνω στο μηχάνημα. ….. το πόρισμα της μικτής επιτροπής από Γερμανούς, Άμερικανούς και Έλληνες ήταν καταλογιστικό για την κοινοπραξία ΜΟΝΚΣ & ΟΥΛΕΝ.

Όχι μόνο του καταλόγιζαν όλο το κόστος της ζημιάς, αλλά και τουςυποχρέωναν να διώξουν όλους τους ανίκανους Αμερικανούς τεχνικούς, τον καπετάνιο του πλοίου και τον αρχιμηχανικό και στη συνέχεια να τους αντικαταστήσουν με Έλληνες μηχανουργούς και ηλεκτρομαχανολόγους τους οποίους και υπέδειξαν οι Γερμανοί και είχε εκπαιδεύσει ο Γκιουστόφ…>> (

…όλη την μαρτυρία του μηχανικού Ερρίκου Καλαβάση μπορείτε να τη διαβάσετε στο υπέροχο βιβλίο του Τηλεμάχου Τσελεπίδη, << Δράμα, Ηδωνίδα γη και Πρασιάδα λίμνη, από όπου είναι τόσο το παραπάνω απόσπασμα όσο και η φωτογραφία ).

Τάσος Σαββίδης
Κρηνίδες Φιλίππων, 10/08/2017


About the Author



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to Top ↑